Hétköznapi hímsovinizmus
„A hétköznapi hímsovinizmus a párkapcsolati erőszaknak az a formája, amelyet még nem nevezünk annak. Ez a könyv láthatóvá teszi és rendszerbe szedi a nők felett gyakorolt hatalomnak és ellenőrzésnek azokat a mindennapos megnyilvánulásait, amelyek egyelőre névtelenül épülnek be a hétköznapi együttélésbe. A kimerítő felsorolás segítséget nyújt férfiaknak, nőknek és a családon belüli erőszak területén dolgozó szakembereknek egyaránt a párkapcsolati erőszak rejtett formáinak felismerésében és felszámolásában. A „hímsovinizmus“ kifejezés hűen adja vissza a szexizmus rokonságát a megkülönböztetésen alapuló egyéb ideológiákkal. „Hétköznapivá” nemcsak attól válik, hogy mindennapos, hanem attól is, hogy a benne megvalósuló értékek és elvek eredete elvész a múltban, és már csak ezért is természetesnek és megváltoztathatatlannak tűnnek. Ebben a könyvben két, kulturális örökségünk szerves részét képező szöveg elemzése mutat rá a hétköznapi hímsovinizmus gyökereire.”
Az elnevezés Luis Bonino-tól származik, a spanyol micromachismo, ’mikromacsóságok’ szót használja, amiben a micro rész Foucault, „apróbb hatalmi viszonyok” szóhasználatára utal. „A második tag (machismo), amely a spanyol nyelvben eredetileg egyszerre jelölte a férfiuralom ideológiáját és az ezen a felfogáson alapuló túlzó viselkedést, a köznyelvbe mint a nőket alsóbbrendű lényként kezelő, őket ezen az alapon diszkrimináló magatartást jelölő negatív kicsengésű szó vonult be.” Magyarul Szil Péter a hétköznapi hímsovinizmus szót vezette be, mivel bár a mikromacsóságok jól hangzik, nálunk a macsó inkább az ideális, „férfias férfit” jelenti.
„A hétköznapi hímsovinizmus megnyilvánulásai szisztematikus magatartás részei; nem alkalmi és pillanatnyi manőverek, hanem egy stratégia részét képező taktikák. A stratégiai cél ez esetben is a hatalmi helyzet, a férfiuralom fenntartása, illetve helyreállítása, amennyiben csorba esne ezen a hatalmon.”
„Az általam hétköznapi hímsovinizmusnak elnevezett gyakorlatokat különböző szerzők (Miller, Bourdieu, Glick, Castañeda stb.) különböző nevekkel illetik: kis zsarnokság, intim terrorizmus, „puha”, „gyenge” vagy „alacsony intenzitású” erőszak, uralmi trükkök, láthatatlan hímsovinizmus vagy jóindulatú szexizmus.”
Ezek a megnyilvánulások tehát a legtöbb esetben nem tudatosak, a mégoly „felvilágosult”, egyenlőségre törekvő férfiak is gyakran élnek ezen praktikák valamelyikével, így a kiadvány elolvasása mind a nőknek, mind a férfiaknak, illetve segítő szakmában dolgozóknak is tanulságos lehet.
Egyéb ajánlott irodalom: A feleséged vagyok, nem a cseléded
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése